söndag 17 mars 2019

Klä dig i tid Februari, redovisning

Det tog mig ett bra tag att landa efter Thailand och dessutom har jag precis skrivit färdigt mitt examensarbete (pust) men här kommer den äntligen, redovisningen för februari!

Målet var att jag skulle sy två kjolar och ett linne. Linnet blev aldrig sytt men kjolarna slängdes ihop innan jag åkte! Och de användes typ varje dag. Jag har använt mig av samma mönster till båda kjolarna, halvklockade med dragkedja i sidan. Detta är ett mönster jag använt mig av många gånger tidigare, det är enkelt och egentligen är det bara typ fem sömmar och en dragkedja. Därför går de snabbt att sy! 



Man ser inte kjolarna så himlans bra på dessa bilder men det får vara bra nog denna månad!

Kostnad:

Material: Tyget till leopardkjolen kostade 220 kronor och tyget till den svarta kjolen kostade ca 200kr. Plus
 två dragkedjor för 13kr styck.      

Totalt material två kjolar: 446

Tid: Etfersom jag har mönstret sedan innan gick dessa kjolar snabbt att sy. Jag skulle säga ca en och en halv timma för båda. 

Total kostnad tid: 750 kr. 

Sammanlagd kostnad: 1196kr.

Denna månad märks det tydligt hur mycket det kostar att sy ett "kvalitetsplagg". Kjolarna kommer jag kunna ha länge om jag sköter om dem. De är måttsydda efter mig. 

Jag blev själv förvånad över den höga kostnaden, men ändå inte. Tygen är ju nya, vilket påverkar mer än vad jag som återbrukare är van vid. 

Den sammanlagda kostnaden i "Klä dig i tid" hittills ger mig lätt ångest. 

4320kr 

Tänk om jag skulle köpt dessa varor i affär, då skulle den summa jag betalat vara drastiskt mindre och de företag (nu pratar jag om stora företag så som H&M eller liknande) skulle tjäna storkovan. Tänk på hur lite pengar de som faktiskt tillverkat varorna skulle tjänat.    





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar